Over Smeets Autogroep
Sinds 1929
Geschiedenis Mercedes-Benz
Sinds 1886
Van harte welkom bij
Mercedes-Benz
In 1886 begon een fascinerend succesverhaal dankzij de uitvindingen van Carl Benz en Gottlieb Daimler. De motoren voor transport over land, over water en in de lucht werden ontwikkeld. Na de eerste auto ter wereld volgen meer uitvindingen die de geschiedenis van de ontwikkeling van de auto op cruciale wijze kenmerken. Ervaar de mijlpalen van Mercedes-Benz.
1886 | Benz Patent-Motorwagen
De Benz Patent-Motorwagen is de eerste auto ter wereld. Carl Benz heeft deze in 1885 geconstrueerd en hiervoor op 29 januari 1886 als ‘Voertuig met gasmotor’ een patent aangevraagd. Het patentnummer 37435, verstrekt door het Keizerlijke Patentbureau in Berlijn, is de geboorteakte van de auto.
1900 | Mercedes 35 pk
In 1900 is bij de Daimler-Motoren-Gesellschaft op initiatief van Emil Jellinek een voertuig geconstrueerd dat duidelijk afweek van de tot dan toe gebruikte koetsconstructies. Emil Jellinek stimuleerde de ontwikkeling van een geheel nieuwe auto met een lichte, krachtige motor, een lange wielbasis en een laag zwaartepunt. Het nieuw te ontwikkelen model heette voor het eerst ‘Mercedes’, vernoemd naar de toen tienjarige dochter van Jellinek.
1954 | Mercedes-Benz 300 SL ‘Gullwing’
Geboren in de autosport. In 1952 boekt Mercedes-Benz grote internationale successen met de 300 SL racewagen (W 194). ‘SL’ – beide letters staan voor ‘Super Leicht’. Sinds 1954 leeft de mythe van de SL voort in seriemodellen. Dat begon destijds met de legendarische 300 SL ‘Gullwing’. De fascinatie blijft. Elke generatie zet de unieke traditie voort.
1959 | Veiligheidscarrosserie met kreukelzones: Mercedes-Benz ‘Heckflosse’ (W 111)
In 1959 introduceerde Mercedes-Benz een voor het merk typerende innovatie – de veiligheidscarrosserie. Het concept van ontwerper Béla Barényi: kreukelzones voor en achter en daartussen het niet-vervormende passagierscompartiment. Het eerste model was de limousine uit het hogere segment van modelserie 111. Deze werd liefdevol ‘Heckflosse’ genoemd.
1963 | Mercedes-Benz 600 ‘Großer Mercedes”
De presentatie van de 600 op de IAA in Frankfurt in september 1963 was een regelrechte sensatie. De 600 was ontwikkeld als exclusief model dat representatief was voor de hoogste eisen. Het nieuwe topmodel was dan ook standaard uitgerust met technische bijzonderheden die als geheel uniek waren en de toenmalige stand van de techniek weergaven.
1968 | Mercedes-Benz ‘Strich-Acht’
De viercilindertypen 200 D t/m 220 waren samengevoegd in modelserie W 115, terwijl de beide zescilindermodellen 230 en 250 werden toegewezen aan modelserie W 114. In de volksmond worden de modellen van de ‘nieuwste generatie’ na het introductiejaar 1968 ook vandaag nog als ‘Strich-Acht-typen’ aangeduid.
1972 | Mercedes-Benz S-Klasse modelserie 116
Een geheel nieuw ontwikkelde autogeneratie uit het hogere segment werd in september 1972 geïntroduceerd. De voor het eerst officieel zogenoemde ‘Mercedes-Benz S-Klasse’ – interne aanduiding W 116 – was de opvolger van modelserie 108/109 en bestond bovendien uit de typen 280 S, 280 SE en 350 SE.
1977 | Mercedes-Benz Estate van modelserie 123
Dankzij zijn uitgebreide functionaliteit maakte de nieuwe middenklassegeneratie (W 123) in januari 1976 grote indruk op de klanten die vanwege de grote vraag tot een jaar op hun auto moesten wachten. Na de limousine werden in 1977 de coupé, een limousine met een lange wielbasis en met de Estate voor het eerst een stationcar af fabriek geïntroduceerd.
1978 | Antiblokkeersysteem in de standaarduitvoering van de Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 116)
Een droom van de ingenieurs kwam in 1978 uit. Mercedes-Benz presenteerde in de S-Klasse van modelserie 116 het antiblokkeersysteem. Zelf als er heel hard wordt afgeremd, blijft de S-Klasse wendbaar en worden gevaarlijke situaties omzeild. Op basis van de ABS-sensoren zijn meer assistentiesystemen vervaardigd.
1979 | Mercedes-Benz G-Klasse
In februari 1979 werd met de presentatie van de Mercedes-Benz G-modellen een geheel nieuwe weg ingeslagen. De nieuwe generatie terreinwagens was enerzijds ontworpen voor vrijetijdsbesteding, anderzijds voor de zware, dagelijkse praktijk, voor gebruik in de industrie en bij gemeentes.
1981 | Airbag in de standaarduitvoering van de Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 126)
Het eerste seriemodel ter wereld met een bestuurdersairbag en een gordelspanner aan voorpassagierszijde was de Mercedes-Benz S-Klasse van modelserie 126, die in 1981 werd geïntroduceerd. Binnen milliseconden ontplooit zich bij een ongeval een luchtzak vanuit het stuurwiel en vormt een kussen tussen de bestuurder en stootdemper. Het systeem is een aanvulling op de veiligheidsgordel. Tegenwoordig bevindt zich een groot aantal airbags in de auto.
1982 | Mercedes-Benz 190 E
Een gebeurtenis waar het publiek en de pers naar uitkeken was de introductie van de compact limousines van type 190 en 190 E op 8 december 1982. Beide modellen losten geen voorganger af, maar breidden het traditionele Mercedes-Benz personenwagenprogramma uit met een derde hoofdlijn. De nieuwe modellijn kenmerkte zich door compacte afmetingen, een laag gewicht en meer efficiëntie, zonder dat hiervoor compromissen op het gebied van rijeigenschappen, veiligheid en betrouwbaarheid hoefden te worden gesloten.
2002 | Inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE: Mercedes-Benz S-Klasse (modelserie 220)
PRE-SAFE® is een nieuwe mijlpaal van Mercedes-Benz op het gebied van veiligheid. Wanneer de sensoren een dreigende aanrijding detecteren, bereidt de techniek de auto hierop voor. PRE-SAFE® sluit het schuifdak en de zijruiten, zet de rugleuningen rechtop en spant uit voorzorg de veiligheidsgordels van de bestuurder en voorpassagier aan. Zo wordt voor een betere bescherming van de inzittenden gezorgd.
2013 | Mercedes-Benz Intelligent Drive
Onder de naam Mercedes-Benz Intelligent Drive wordt sinds 2013 een groot aantal assistentiesystemen gebundeld. Dankzij de intelligente koppeling van camera’s, sensoren en regeleenheden wordt de auto een ‘partner die meedenkt’. De assistentiesystemen en de toenemende koppeling zijn toonaangevend en een mijlpaal op weg naar autonoom autorijden zonder ongevallen.
2021 | Eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz: EQS
De EQS is de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-Benz en staat als eerste model op de modulaire architectuur voor elektrische modellen uit het luxe- en hogere segment. Het MBUX-hyperscreen, een bedieningsoppervlak met hoge resolutie dat zich over de gehele breedte van het dashboard uitstrekt, viert bovendien zijn première in een seriemodel.
Smeets Personeelsfeest
Weer een fantastisch evenement
Elk jaar worden alle medewerkers van Smeets getrakteerd op een geheel verzorgd personeelsfeest.
Hier kunt u ons vinden
Onze vestigingen
Wij staan voor u klaar
Plan uw afspraak of neem contact op
Alles over Smeets Autogroep