Meest gestelde vragen elektrisch rijden
Wat betekenen de termen?
AC – DC
AC is wisselstroom (komt thuis uit uw stopcontact).
DC is hoogvolt stroom (snelladen).
kW
Met kW wordt het vermogen van laden of verbruik aangeduid.
kWh
Met kWh wordt de accucapaciteit van de auto aangeduid.
WLTP
WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Het is een test waarmee de uitlaatgasemissies van een auto worden gemeten. De meting wordt uitgevoerd bij de typegoedkeuring van een auto om te zien of deze aan de geldende emissienorm voldoet. WLTP is de opvolger van de verouderde NEDC-methode.
MIA
Dit is de milieu investeringsaftrek. Dit zijn fiscale voordelen bij een zakelijke aanschaf.
Bijtelling
Dit is de fiscale bijdrage die u betaalt wanneer u zakelijk een auto aanschaft of een zakelijke leaseauto privé gebruikt.
Wat is het verschil tussen Hybride en volledig elektrisch (EV)?
Hybride auto’s zijn er in mild Hybride en Plug in Hybride. Bij mild Hybride beschikt de auto over een accu die zonder laadkabel geladen wordt, bij Plug in Hybride is het mogelijk de accu met een laadkabel te laden. Bij Plug in Hybride is de accucapaciteit groter en dus ook de actieradius.
Wat zijn de nadelen van Hybride en volledig elektrisch?
Laadtijd en actieradius. Meestal heeft u een “abonnement” nodig voor een laadpas.
Wat zijn de voordelen van Hybride en volledig elektrisch?
Plug in Hybride combineert het beste van twee werelden. Namelijk het rijden op brandstof en elektrisch. De gemiddelde actieradius van een Plug in Hybride is op het moment tussen de 60-100km. Gemiddeld rijden we tussen de 30-50 km/dag. Dat betekent dat u de dagelijkste kilometers veelal elektrisch kan rijden.
Elektrisch rijden is de nieuwe vorm van mobiliteit. Het is zeer milieubewust, duurzaam en vooral geruisloos. Hoe duurzaam en kostenbesparend bepaald u ook zelf. Met name in het aanbod van elektrische laadpunten.
Welke aanbieders zijn er voor openbaar laden en hoe sluit ik een “abonnement” af?
Er zijn veel aanbieden in de markt. Van traditionele tankstations tot uw eigen energieleverancier.
Mercedes-Benz heeft zo haar eigen laadinfrastructuur Ionity. Laden tot 350KW kan direct vanuit uw multimedia (MBUX), geen laadpas nodig. Betaling is achteraf.
Hoeveel openbare laadpalen zijn er en hoe vind ik er een?
Op dit moment zijn er meer dan 66.000 laadpalen in Nederland, waaronder 350 snel laad stations. Het vinden van deze auto is gemakkelijk vanuit u navigatiesysteem, Mercedes-Me of universele apps zoals PlugShare. U ziet dan ook direct het vermogen van de laadpaal en of deze beschikbaar is. In de toekomst kunt u zelfs een laadpaal reserveren bij het instellen van een route.
Heb ik een laadpaal nodig?
Ja, bij de aanschaf van een elektrische auto adviseren wij u om een laadpaal aan te schaffen. Op deze wijze kunt u optimaal en comfortabel elektrisch rijden.
Hoe kom ik aan een laadpaal en wat kost deze gemiddeld?
Een laadpaal aanschaffen kan bij verschillende aanbieders.
Er zijn veel verschillende laadpalen. Ook is het vermogen van uw meterkast bepalend voor het vermogen van de laadpaal. De meeste nieuwe huizen hebben een 3 fasen aansluiting. Dit kunt u zien op uw meterkast of uw energierekening. Een laadpaal kost gemiddeld €2.500 afhankelijk van uw thuis situatie.
Is een laadpaal ook mogelijk in een parkeergarage van een appartement?
Ja dit is mogelijk, wel heeft u toestemming nodig van VVE.
In afwachting van nieuwe regelgeving heeft de brandweer voor VvE’s de volgende adviezen om laadpalen zo veilig mogelijk te plaatsen:
1. Breng de huidige brandveiligheidsmaatregelen in beeld en check de status van de voorzieningen.
2. Overleg met een adviseur van gemeente en brandweer over de veiligheidsrisico’s en te nemen maatregelen.
3. Zet elektrische voertuigen en laadpalen zo dicht mogelijk bij de in- of uitgang van een parkeergarage.
4. Zorg voor rook- en koolmonoxidemelders, voor een snelle branddetectie.
5. Plaats laadpalen onder afvoerkanalen.
6. Zorg voor een deugdelijke aanrijdbeveiliging van laadpalen.
7. Gebruik alleen goedgekeurde en onbeschadigde laadkabels, geïnstalleerd door een erkend elektrotechnisch installatiebedrijf.
8. Plaats een noodknop bij de toegang, om bij calamiteiten de hele laadvoorziening uit te kunnen schakelen.
9. Zorg voor duidelijke instructies, zodat gebruikers van parkeergarages weten hoe ze moeten handelen in geval van een calamiteit.
Kan ik de auto laden i.c.m. zonnepanelen?
Ja en dit is zeer duurzaam.
Opbrengst 8 zonnepanelen:
In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van een opbrengst van 270 kWh per zonnepaneel. Een systeem van 8 zonnepanelen levert dan per jaar 8 x 270 = 2.160 kWh op. Hiermee kunt u bijvoorbeeld de EQA (Beschikt over een accu van 65 kWh) ruim 33 keer volladen op jaarbasis (2.160 / 65 = 33,2).
Kan ik de auto ook laden aan een normaal stopcontact?
Ja dat kan, echter duurt het laden zeer lang.
Kan ik gebruik maken van alle openbare laadpalen?
Ja dat kan, u heeft wel een laadpas nodig.
Wat zijn de onderhoudsintervallen van een Hybride en elektrische auto?
Deze zijn gelijk aan reguliere auto’s. Bij Mercedes-Benz is dit 25.000km of een jaar.
Wat is de garantie op een accupakket?
Op het accupakket zit 8 jaar garantie. Bij een defect of meer dan 30% capaciteitsverlies zal de vernieuwd moeten worden.
Wat gebeurt er met een accupakket die vervangen wordt?
Mercedes-Benz en haar partners streven er na om zoveel mogelijk onderdelen van de accu te hergebruiken. Zo worden accu’s van Plug in Hybride en elektrische modellen opgeslagen en hergebruikt wanneer deze niet meer in auto’s gebruikt worden.
Welke factoren beïnvloeden de actieradius?
De actieradius wordt door een aantal zaken beïnvloedt. De grootste invloeden komen van/door:
– Temperatuur buiten
– Rijstijl
– Airco, wordt de auto voorverwarmd tijdens het laden?
– Bandenmaat en velgdiameter
– Uitrustingspakketten, sommige uitrustingen zorgen voor een hogere rol / luchtweerstand
– Gewicht van de auto / lading*
Wat moet ik doen als mijn accu leeg is en ik geen laadfaciliteit ter beschikking heb?
De auto geeft ruim van te voren aan dat u op zoek moet naar een laadpaal en kan zelfs de navigatie instellen naar de dichtstbijzijnde laadfaciliteit. Mocht u toch met een lege accu komen te staan, dan kunt u 24/7 naar de pechhulpservice van Mercedes-Benz bellen deze is te bereiken door de Mercedes Me knop bij de interieur verlichting bovenin of het telefoonnummer dat in de deur staat geschreven bij de bestuurderszijde. Zij zorgen dan voor een oplossing.
Kan ik met een elektrische auto door de wasstraat?
Ja, u kunt gewoon met een elektrische auto door de wasstraat. Hiervoor dient u wel een aantal stappen te volgen.
Namelijk:
– De auto dient aan te staan in rijstand
– De versnelling in neutraal
– Handrem eraf
– Eventueel parkeersensoren uitschakelen
– Automatische ruitenwissers uit
Kan ik met een elektrische auto bij iedere garage in onderhoud?
U kunt niet bij iedere garage terecht voor onderhoud aan een elektrische auto. Bij ons, Smeets Autogroep, kunt u wel terecht voor het onderhoud aan elektrische auto’s. Hiervoor hebben wij speciale aanpassingen gedaan aan de werkplaats, gereedschappen en onze monteurs zijn hier voor opgeleid.
Hoe snel laad mijn auto op en wat kost dat?
Uit uw stopcontact en laadpaal komt wisselstroom, de accu van een elektrische auto werkt op gelijkstroom. In een elektrische auto zit daarom een lader met omvormer, ook wel de onboard charger genoemd. Sommige auto’s zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. U kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal. Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto’s kunt u aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen. U kunt uw auto wel veilig laden aan een paal die een hoger maximaal vermogen kan leveren of meer fases heeft dan uw auto; de laadsnelheid ligt dan simpelweg lager.
De zwakste schakel bepaalt
Kortom. Met welk vermogen u kunt laden, hangt af van de aansluiting in de meterkast, het maximale laadvermogen van de laadpaal en het maximale laadvermogen van de onboard charger van de auto. De zwakste schakel is daarbij doorslaggevend.
Voorbeeld EQA >
Voorbeeld EQA
Thuis | Openbare laadpaal | Snelladen 10% tot 80% | |
---|---|---|---|
Laadkosten | € 14,52 | € 25,74 | € 32 |
Kosten per kWh | € 0,22 | € 0,39 | € 0,69 |
Kosten p/km | 3,6 ct | 6,4 ct | 11,4 ct |
Laadvermogen | Laadtijd |
---|---|
2,3 kW | 29 uur |
3,7 kW | 18 uur |
11 kW | 6 uur |
100 kW | 30 minuten naar 80% |